השתמעות להוראה מפגש ראשון

מפגש ראשון:

 ליסודי הבעה בשלבים – שלב אחר שלב בכתיבת פסקה למשימת הכתיבה בי”ס לקוסמים: (נספח 1)

 

נפתח את יחידת הלימוד  במשימת כתיבה. המטרה היא:  לעורר תגובה  אצל התלמידים כדי לגרום להם לרצות ללמוד את הכלי “הבעה בשלבים”. לכן, היו קשובים לתגובות ורשמו על הלוח כל הערה של התלמידים:  מהי פסקה, אני לא יודע, אין לי מה לכתוב וכו’.

התגובות וההערות, יהוו בסיס לדיון שיתקיים בהמשך שעיקרו מה מקשה עליי את הכתיבה?

 

הערה מתודית: 

שיחה מטרימה בכתיבה על נושא חופשי יש לערוך פעילות טרום הכתיבה. פעילות זאת  היא עיקרון מנחה והיא חלק מתהליך הכתיבה של התלמידים. המורה פותחת את הפעילות בהצגת הנושא ובקריאה משותפת של המשימה עם התלמידים. המורה מדגישה כי משימת הכתיבה היא בדיוק כמו כל שאלה שהם ידרשו לענות עליה לאחר קריאת טקסט, ולכן חשוב שהמורה כבר בשלב זה תדגים לילדים את השלבים “בפיצוח” משימת הכתיבה. 

תפקידה של השיחה המטרימה:

  • לעורר את הידע הקודם ואת החוויות של הכותב הקשורים לנושא הכתיבה.
  • לאפשר חשיפה לרעיונות של תלמידים אחרים בכיתה.
  • להגביר את המוטיבציה של התלמידים לכתוב.
  • לאפשר לתלמידים לארגן את הרעיונות בזיכרונם טרם פעולת הכתיבה עצמה.
  • הרחבה ושימוש באוצר מילים המתאים לטקסט כתוב ולנושא הכתיבה.

הרעיונות שיעלו הילדים יכתבו על הלוח וישארו שם כדי לאפשר לילדים להשתמש ברעיונות.

 הצעות למשימת כתיבה:   המורה תבחר נושא לכתיבה, אפשר להיעזר ברעיונות שמוצגים כאן:  (נספח מס. 2)

הפכו את ההצעות למשימת כתיבה:

דוגמה למשימת כתיבה : הקפידו לכתוב את ההוראות למשימת הכתיבה כפי שהיא מופיעה להלן, שהרי ברצוננו לעורר תגובות אצל התלמידים כאמור לעיל.

על הלוח נרשום:

כתבו פסקה במבנה תקין בהיקף של 5-6 שורות למשימת הכתיבה הבאה:

בעיר שלנו/בישוב שלנו נפתח בית ספר לקוסמים. החלטת לפנות לבית הספר כדי לבדוק האם כדאי לך להירשם? תאר את ביקורך בבית הספר וכתוב מה החלטת – האם תרצה  להירשם לבית הספר?

לאחר שתסיימו את הכתיבה:

  1. קראו את מה שכתבתם.
  2. האם הקריאה נעשית בשטף?
  3. יש פיסוק / אין פיסוק
  4. כמה משפטים יש בתשובה?_________

כאמור, יש להניח שיהיו ילדים שלא יתחילו במשימה. יש ילדים שיאמרו: אין לי מה לכתוב, יש ילדים שישאלו מהי פסקה? מה הכוונה במבנה תקין?  יש ילדים שינסחו את הרעיונות כ”רשימת קניות”.                                              

המטרה היא:  ליצור “פרובוקציה”  אצל התלמידים כדי לגרום להם להתעניין בתהליך.  היו קשובים לקולות ורשמו על הלוח כל הערה של התלמידים, שאלות העולות תוך כדי ביצוע המשימה.

במהלך ביצוע המשימה עברו בין התלמידים כדי לבחור את התלמיד שנבקש ממנו לקרוא את תשובתו.

אפשר להציע לתלמיד שאתם תקראו במקומו.

נשאל: 

  1. האם כל משפט מתקשר למשפט הקודם ברצף הגיוני?
  2. האם כל המשפטים בתשובה מתייחסים לרעיון אחד בלבד?
  3. האם בתשובה יש הסברים?

 

בסיום השיעור נשאל את השאלה: האם מוכרת לכם שיטה לכתיבת פסקה? 

אפשרו לילדים להרגיש את אי הנחת ממשימת כתיבה. אפשרו לתלמידים להבין שכתיבה היא פעולה שקשה גם לאדם בוגר.

בשיעורים הבאים נלמד להשתמש בכלי “הבעה בשלבים” כדי להתמודד עם משימת כתיבה בלי חשש ובלי תסכול.

כניסת משתמש למערכת

נתונים נשמרו בהצלחה!