מפגש 3
על הלוח נכתוב נזכרים ומזכירים (מה עשינו בשיעור שעבר)
- למדנו מהי פסקה.
- סידרנו משפטים מבולבלים לפסקה.
- למדנו שמילות הקישור מאוד חשובות כדי לשמור על רצף הגיוני בין המשפטים.
- למדנו שאם נהפוך את המשפט שמוסר את הרעיון המרכזי לשאלה, כל שאר המשפטים בפסקה יענו על השאלה.
- למדנו שמשפט הסיום חוזר על הרעיון המרכזי אבל במילים אחרות
- למדנו שבטקסט לכיד כל המשפטים דנים בנושא אחד בלבד.
נחזור למשימת הכתיבה שקיבלתם במפגש הראשון: האם כדאי להירשם לביה”ס לקוסמים?
בעיר שלנו/בישוב שלנו נפתח בית ספר לקוסמים. החלטת לפנות לבית הספר כדי לבדוק האם כדאי לך להירשם. כתבו מה לומדים שם? איך נראה סדר היום בבית הספר ? אילו כלים מקבלים שם? איזה קסם מעניין ומסקרן אותך? ולבסוף כתבו מה החלטתם האם תרצה להירשם לבית הספר?
היום נכיר את הכלי “הבעה בשלבים” שיעזור לכם לכתוב תשובה במבנה תקין של פסקה.
תזכירו לנו למה הכוונה במבנה תקין של פסקה?
אנחנו נכיר את הכלי בכמה צורות (בתרשים, במלל ובשיר) כדי להקל עליכם לזכור אותו. כל אחד יזכור אותו בדרך שנוחה לו.
נפנה את התלמידים לתרשים זרימה של הבעה בשלבים נספח 6א נספח 6ב בחוברת “ארגז הכלים” מבנה הפסקה בתרשים זרימה עמוד 3-4 ונקרין על הלוח.
כדי לשכנע אתכם שרק תלמיד שמשתמש בכלי לכתיבה במבנה תקין יוכל לכתוב תשובה לשאלה ויקבל עליה את מלוא הנקודות, בואו נעקוב אחר תשובות שכתב תלמיד בעזרת הכלי “הבעה בשלבים”.
התלמידים עוקבים אחר התשובה שתודפס לתלמידים.
המורה יכולה להעלות את השלבים למצגת ולהקרין על הלוח.
נספח 7 הבעה בשלבים כלי לכתיבה במבנה תקין
נדגיש את הדיאלוג שאנחנו מנהלים בשעת הכתיבה.
הבעה בשלבים = כלי לכתיבה במבנה תקין
בעיר שלנו/בישוב שלנו נפתח בית ספר לקוסמים. החלטת לפנות לבית הספר כדי לבדוק האם כדאי לך להירשם? תאר את ביקורך בבית הספר וכתוב מה החלטת – האם תרצה להירשם לבית הספר?
הוראות הפעלה לכתיבת תשובה לשאלה:
שלב ראשון בכתיבת תשובה: כתוב פתיח המוביל את הרעיון המרכזי (ר”מ). לא לכל תשובה יש צורך בפתיח.
הפתיח מהווה רקע / הקדמה לנושא אליו מתייחס הכותב.
הפתיח מתאר את התופעה אליו מתייחס הכותב בתשובה.
הפתיח מגדיר / מסביר מושג אליו מתייחס הכותב בתשובה.
בישוב שלנו הוחלט לפתוח בית ספר לקוסמים.
שלב שני בכתיבת תשובה: כתוב את הר”מ בהכללה (בלי פירוט, בלי דוגמאות) ועצור בנקודה.
הרעיון המרכזי = משפט מפתח המציג את המסר של הכותב לקורא: טענה, דעה, עובדה…
במקרה שלפנינו הכותב מציג שאלה:
החלטתי לבדוק האם כדאי לי להירשם לבית הספר לקוסמים?
כדי לתמוך ברעיון המרכזי (לבסס את הדעה, טענה, עובדה), במבנה רציף שבו המשפטים מאורגנים ברצף הגיוני ובמבנה לכיד, נעבור לשלב השלישי:
הפוך את הר”מ לשאלה בלב: מדוע? כיצד? או אילו?
מדוע כדאי לי? מדוע לא כדאי לי?
שלב רביעי בכתיבת תשובה : כתוב תומכים = תשובה לשאלה.
התומכים יכולים להיות:
הנמקות (סיבות) – עונים על השאלה מדוע ולמה…?
פירוט של יתרונות, חסרונות, תכונות, ,גורמים – עונים על השאלה אילו…?
תיאור של תופעה, מצב, אירוע – עונים על השאלה כיצד / איך הדבר בא לידי ביטוי…?
- לומדים שם קסמים מגניבים עם חפצים שנמצאים בבית.
- אוכל לגלות את “הטריקים” של הקוסם.
- אוכל להפתיע את החברים ואת המשפחה
שלב חמישי הוסף מילות קישור מתאימות ו/או מאזכרים כדי לשמור על רצף הגיוני ומבנה לכיד.
תומכים + מילות קישור:
ראשית, לומדים קסמים “מגניבים” עם חפצים שנמצאים בבית.
בנוסף, אוכל לגלות את “הטריקים” של הקוסם.
כמו כן, אוכל להפתיע את החברים ואת המשפחה.
שלב שישי: כתוב הסבר לכל תומך. אם יש צורך, הוסף גם דוגמא.
היעזר בשאלות כמו, מה זאת אומרת….?, איך…….?
הסבר לכל תומך:
ראשית לומדים קסמים “מגניבים” עם חפצים שנמצאים בבית.
– מה זאת אומרת קסמים “מגניבים” עם חפצים שנמצאים בבית?
לומדים שם להזיז חפצים בלי לגעת בהם. לומדים גם להעלים חפצים ואפילו לכופף כפיות. לומדים שם גם לנחש מספרים ולבצע קסם עם קלפים.
(הפנו את הילדים לקישור באמצעות המאזכר – שם. שם – מזכיר את ביה”ס לקוסמים)
בנוסף, אוכל לגלות את “הטריקים” של הקוסם.
- מה זאת אומרת “טריקים” של הקוסם?
בכל פעם שאני רואה קסם מפתיע, אני תמיד שואל: “וואו איך הוא עשה את הקסם”? אני יודע שהקוסם מצליח לגרום לנו לחשוב שהוא הצליח לעשות את הקסם כי יש לו כוחות מיוחדים. עכשיו יש לי הזדמנות ללמוד לעשות קסמים מפתיעים בעצמי. למשל, ראיתי שם מלפפון מרחף באוויר. ואני סקרן ללמוד איך עושים את זה.
(הפנו את התלמידים לדיאלוג שהכותב מנהל בינו לבין עצמו:
“וואו אין הוא עשה את הקסם”? – למה אני שואל את השאלה, מה כל כך מפתיע?
למשל….- הכותב מציג דוגמה כדי לעבות את ההסבר, להרחיב את ההסבר כך שהנימוק יהיה משכנע).
כמו כן, אוכל להפתיע את החברים ואת המשפחה.
- איך אוכל להפתיע, למה חשוב לי להפתיע?
הרבה פעמים קורה שאין לנו מה לעשות כשנפגשים עם חברים או עם משפחה, ואז אוכל להפתיע אותם בקסם שלמדתי לעשות. אני בטוח שהחברים שלי יתלהבו וירצו לדעת איך אני עושה את הקסם.
(הפנו את הילדים לקישור באמצעות המאזכר אותם. את + הם, הם = בני משפחה וחברים).
שלב שביעי: הוסף משפט סיום – סת”מ = סיכום, תוצאה, מסקנה, המלצה.
סת”מ: אחרי שביקרתי בבית הספר לקוסמים ברור לי שארצה להירשם לביה”ס. אני בטוח שיהיה לי מעניין ואוכל להכיר חברים חדשים שגם הם מתעניינים בקסמים.
הפסקה בשלמותה:
בישוב שלנו הוחלט לפתוח בית ספר לקוסמים. החלטתי לבדוק האם כדאי לי להירשם לבית הספר לקוסמים? ראשית לומדים שם קסמים “מגניבים” עם חפצים שנמצאים בבית. לומדים להזיז חפצים בלי לגעת בהם, לומדים גם להעלים חפצים ואפילו לכופף כפיות. לומדים שם גם לנחש מספרים ולבצע קסם עם קלפים. בנוסף, אוכל לגלות את “הטריקים” של הקוסם. אני תמיד שואל: “וואוו איך הוא עשה את הקסם”? אני יודע שהקוסם מצליח לגרום לנו לחשוב שהוא הצליח לעשות את הקסם כי יש לו כוחות מיוחדים. עכשיו יש לי הזדמנות ללמוד לעשות קסמים מפתיעים בעצמי. למשל, ראיתי שם מלפפון מרחף באוויר. ואני סקרן ללמוד איך עושים את זה. כמו כן, אוכל להפתיע את החברים ואת המשפחה. הרבה פעמים קורה שאין לנו מה לעשות כשנפגשים עם חברים או עם משפחה, ואז אוכל להפתיע אותם בקסם שלמדתי לעשות. אני בטוח שהחברים שלי יתלהבו וירצו לדעת איך אני עושה את הקסם.
אחרי שביקרתי בבית הספר לקוסמים ברור לי שארצה להירשם לביה”ס. אני בטוח שיהיה לי מעניין ואוכל להכיר חברים חדשים שגם הם מתעניינים בקסמים.
סיכום ביניים:
כל מה שאנחנו מביעים בכתב (כותבים) מישהו קורא / יקרא. כל מה שאנחנו קוראים מישהו כתב.
אם כך, גם הכותב וגם הקורא משתמשים באותו כלי: “הבעה בשלבים”.
אם נשלוט היטב בכלי “הבעה בשלבים” נוכל לשפר את ההבעה בכתב ואת הבנת הנקרא.
הדף אינו “פח זבל” (בלשון סגי נהור) – אי אפשר לכתוב כמו שמדברים. לשפה הכתובה כללים משלה. הכותב לא נמצא על יד הקורא, ולכן הוא חייב להיות מאוד ברור בכתיבה שלו.
ולמה גם בהבנת הנקרא? גם טקסט שאתם קוראים נכתב על ידי מישהו שהשתמש באותו כלי.