השתמעות להוראה מפגש 6

מפגש 6

נזכרים ומזכירים:

דף עבודה

לפניכם פסקה. מצאו בפסקה את המרכיבים של מבנה הפסקה.

רבות הן החיות המשמשות עזר לאדם. אחת מהן היה הכלב. לכלב תפקידים רבים. אחד התפקידים העיקריים הוא לשמור על בני אדם מפני גנבים הבאים לפגוע ברכושם (למשל, גניבת כסף, רהיטים, תכשיטים). בנוסף, עוזר הכלב לעיוורים למצוא את דרכם. כמו-כן, הוא מסייע לכוחות הביטחון בתפקידי שיטור, שמירה, גישוש, ומציאת חפצים חשודים. זאת ועוד, יש אנשים המחזיקים כלב למטרות שעשוע, חברות, או כחיית מחמד (בשביל שעשוע). הכלב הוא כמו חבר לאדם. יש סיפורים על כלבים שהלכו להציל את הבעלים שלהם כשהם הלכו לאיבוד. ראינו, אפוא, כי הכלב משרת את האדם בדרכים שונות, ועל כן, חשוב שהאדם יטפל בו במסירות ובנאמנות.  

פתיח________________________________________________________________________________________________________________________

רעיון מרכזי__________________________________________________

משפטים תומכים _____________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

סיום:__________________________________________________________

_____________________________________________________________

מילות קישור: ________________________________________________________

 

משחקים להפגה, לפתיחה או לסיום השיעור:

אפשרות א: פותחים בבינגו.

  1. אפשר להכין במחולל בינגו – “כלים קטנים גדולים”
  2. התלמידים יחלקו את הדף ל 4/3. 

שלב א: המורה תקריא את ההגדרות והתלמידים יכתבו בכל משבמת את התשובה (הכתיבה של התשובות תכתב במשבצת  שהתלמיד יבחר לכתוב את התשובה (לא לפי סדר המשבצות).

שלב ב’: המורה תקריא הגדרה והתלמיד יסמן X  על התשובה המתאימה.

  • משפטים שעונים על השאלה של הרעיון המרכזי.
  • בניסוח הרעיון מרכזי הכותב מבקש לכוון את הקורא ל….
  • משפטים  שעונים על השאלה אילו / מהם, מה תפקידם?
  • אנחנו מזכירות מילה או מילים שהופיעו בפסקה וכך אנו שומרים על רצף רצף הגיוני בין המשפטים בפסקה.
  • אנחנו שומרות על רצף הגיוני  בין המשפטים בפסקה .
  • הכותב והקורא משתמשים באותו כלי. הכלי נקרא
  • משפטים שעונים על השאלה מדוע/למה?
  • משפט שהוא סיכום, תוצאה, מסקנה או המלצה
  • משפטים שעונים על השאלה מה זאת אומרת?
  • משפט שמביע את המסר של הכותב.
  • משפטים מנמקים עונים על השאלה….
  • משפטים מסבירים עונים על השאלה….
  • משפטים מפרטים עונים על השאלה…
  • כל המשפטים מתייחסים לנושא אחד בלבד
רעיון מרכזי מבנה לכיד מילות קישור כוונת הכותב

המסר של הכותב

משפטים תומכים מבנה רציף פסקה  מה זאת אומרת?
מסבירים מאזכרים מפרטים מדוע / למה?
הבעה בשלבים מנמקים אילו / מהם? משפט סיום – סת”מ

 

אפשרות ב’: גלגל המזל:   

 

אפשרות ג‘:  כרטיסי הברקה מוצמדים ללוח

על הלוח מוצמדים כרטיסי המילה. מזמינים 4 תלמידים. המורה שואלת והתלמידים מחפשים את התשובה ומסירים מהלוח. מי שאוסף הכי הרבה כרטיסים – מנצח

משמעות המשפטים התומכים עונים על השאלה של הרעיון מרכזי: אם נהפוך את הרעיון מרכזי  לשאלה כל המשפטים יענו על השאלה במבנה רציף ולכיד.

מבנה רציף – כל המשפטים נכתבים ברצף הגיוני באמצעות מילות קישור או באמצעות מאזכרים.

מבנה  לכיד – כל המשפטים מתייחסים לנושא אחד בלבד – לרעיון המרכזי.

סוגי המשפטים התומכים:

מנמקים – עונים על השאלה מדוע/למה?

מפרטים – עונים על השאלה אילו / מהם?

מסבירים – עונים על השאלה מה זאת אומרת?

סיכום ביניים

הבעה בשלבים =  “כלי”  לכתיבה במבנה תקין

מבנה תקין = כל חלקי הפסקה:

פתיחה המובילה אל הרעיון מרכזי + רעיון מרכזי

גוף = תומכים = תשובה לשאלה של הרעיון מרכזי.

סיום  = סת”מ = סיכום, תוצאה, מסקנה, המלצה

 

  1. כתוב פתיחה – תאור התופעה / האירוע /  הסבר של מושג
  2. קשר בין הפתיחה לרעיון מרכזי באמצעות מילת קישור – נראה ש…, נראה לי…, נשאלת השאלה…, אין לי ספק ש…
  3. כתוב את הרעיון מרכזי בהכללה ועצור בנקודה (הרעיון מרכזי = דעתך, טענה).
  4. הפוך את הרעיון מרכזי לשאלה בלב כדי לתמוך ברעיון מרכזי ברצף הגיוני ובמבנה לכיד.
  5. כתוב תומכים = תשובה לשאלה.
  6. הוסף הסבר לכל תומך  בעזרת השאלות מה זאת אומרת או איך…?
  7. אם יש צורך (ההסבר לא מספיק משכנע)   הוסף דוגמה
  8. הוסף מילות קישור   אל תשכח לקשר בין המשפטים בעזרת מילות קישור או מאזכרים.
  9. כתוב משפט סיום – סיכום, תוצאה, מסקנה או המלצה.
  10.   תוכל להיעזר במילות קישור המתאימות לסיים את הכתיבה: אין ספק ש…, מסתבר ש…, ברור לחלוטין ש…

 

שים לב, לא לכל תשובה נדרש ממך לכתוב פתיחה וסיום (תלוי בהיקף התשובה).

אולם לכל תשובה נדרש ממך להקפיד על הצגת הרעיון מרכזי בהכללה.

שאר המשפטים בתשובתך יתקשרו זה לזה ברצף הגיוני וכולם יתייחסו לרעיון  המרכזי. 

כלומר, אם נהפוך את הרעיון מרכזי לשאלה כל שאר המשפטים יענו על  השאלה.

כניסת משתמש למערכת

נתונים נשמרו בהצלחה!