השתמעות להוראה מפגש מספר 2

מפגש שני

לאחר שנזכיר מה קרה במפגש הקודם, המורה : אל תדאגו בכיתה הזאת יתרחש פלא – פשוט ללמוד אסטרטגיות. (לכתוב על הלוח).

אסטרטגיה, ממש כמו במשחק מחשב, הן פעולות מתוכננות מראש שאנו עושים כדי להגיע למטרה.

המטרה שלנו = התמודדות עם המשימות הלימודיות בלי תסכול ובלי חשש.

אפשר לשאול את הילדים מתי הם משתמשים באסטרטגיה  גם אנחנו, כאן, נלמד להפעיל אסטרטגיות שיעזרו לכםלנצחאת המכשול (הקושי) בכתיבה ובקריאה

 תלמדו להצליח במשימות הלימודיות: תלמדו לכתוב במבנה תקין בעזרת הכלי  “הבעה בשלבים:

כתיבה במבנה תקין = לכתוב במבנה רציף – כל המשפטים מתקשרים אחד שלני ברצף הגיוני ובמבנה לכיד – כל המשפטים מתייחסים לרעיון אחד בלבד.

  1. תלמדו להבין את הנקרא ברמות ההבנה השונות בעזרת אסטרטגיית הקריאה.

אתם תהפכו לקוראים  יעילים.

במהלך השנה תצליחו להתמודד עם הטקסט ברמות ההבנה השונות. תצליחו לענות על   שאלות מורכבות.

תזכרו שגם שאלה היא טקסט שצריך להבין אותה כדי לדייק בתשובה.

  1. תרכשו “כלים” ותוכלו להשתמש בהם בכל אחד מן המקצועות, על פי הנדרש מכם במשימה הלימודית.

מחקרים הוכיחו שכאשר נותנים לתלמידים כלים, הם לומדים לבחור ולהשתמש נכון בכלים המתאימים, על מנת לבצע מטלה לימודית נדרשת.

סילבוס,   (נספח 3)

נחלק לילדים את הסילבוס

הנחייה: לא נקרא את רשימת הנושאים. נסביר לילדים שבכל שורה בטבלה יש את הנושאים שאנו נלמד בכל מפגש. בסיום השיעור תסמנו V וי איקס או X אם לא הבנתם. 

הסבירו לתלמידים שזה מאוד חשוב כדי שהמורה תדע האם להתקדם או להתעכב במפגש הבא על נושאים שלא היו ברורים להם.

נתחיל:

פלא מספר 1: רשמו על הלוח

 

כל מה שאני כותב מישהו יקרא , כל מה שאני קורא מישהו כתב. 

מכאן שגם הכותב וגם הקורא משתמשים באותם כלים.

המשימה שלנו היא כתיבת תשובה במבנה תקין של פסקה, כתיבת סיפור במבנה תקין, כדי שנוכל להתמודד עם המשימה, עלינו להבין מהי פסקה?

 נחלק את “ארגז הכלים” – החוברת.  נסביר כי כאן נמצאים כל הכלים שתלמדו להשתמש בהם.

נפתח את החוברת בעמוד2

נקרין על הלוח והילדים יוכלו לראות גם בחוברת.

מהי פסקה?  במפגש היום  נברר מהי פסקה  (נספח 4)

הפסקה היא אוסף של משפטים שלכולם רעיון מרכזי אחד.

  • לרוב נמצא הרעיון המרכזי בראש הפסקה.
  • לפעמים הרעיון המרכזי יופיע גם בגוף הפסקה וגם בסופה.
  • לעיתים הרעיון המרכזי לא יופיע באופן מפורש ואז הקורא יצטרך להסיק בעצמו מהו הרעיון המרכזי.

יתר המשפטים בפסקה נקראים משפטים תומכים ותפקידם לבסס את הרעיון המרכזי, כלומר לאפשר הבנה של הרעיון המרכזי. ולכן,  משפטים תומכים הם המשפטים המפרטים, מנמקים, מסבירים ומדגימים את הנאמר ברעיון המרכזי. 

כל המשפטים התומכים  מאורגנים במבנה רציף  ולכיד.

רציף – כל המשפטים מתקשרים זה לזה ברצף הגיוני  באמצעות מילות קישור   ומאזכרים.

לכיד – כל המשפטים דנים בנושא אחד.

משפט מפתח = משפט שמציג את הרעיון המרכזי = המסר  של הכותב (כוונת הכותב).

 

משפטים תומכים = כל המשפטים מתייחסים לרעיון אחד בלבד, כלומר  עונים על השאלה של הרעיון המרכזי – אם נהפוך את המשפט לשאלה, כל שאר המשפטים בפסקה יענו על השאלה.

 

משפטי נימוק =   סיבה   עונים על השאלה  מדוע / למה?

משפטי פרוט =                עונים על השאלה  אילו / מהם?

משפטי הסבר =              עונים על השאלה  מה זאת אומרת / איך?

משפטי תאור =               עונים על השאלה  כיצד / איך?

כל המשפטים מתקשרים זה לזה ברצף הגיוני באמצעות מילות קישור או מאזכרים.

תפקידם לקשר (“להדביק”) את המשפטים זה לזה.

 

 

לסיכום:

  • פסקה היא מספר משפטים הדנים בנושא אחד מרכזי ומתקשרים זה לזה בקשר הגיוני. הפסקה יכולה להיות חלק מטקסט או טקסט העומד בפני עצמו.
    קבוצת משפטים בעלי רעיון מרכזי משותף נקראים פסקה.
  • חשוב לזכור!
    פסקה אחת  = משפט מפתח אחד = רעיון מרכזי אחד

 

              

                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 מצגת לכידות וקישוריות:     (נספח 5)

נקרין את המצגת לכידות וקישוריות: נקרין את השקף הראשון:

  • נבקש מהילדים לקרוא את המשפטים, כל אחד לעצמו.
  • המורה תקריא
  • כדי לסדר את המשפטים לפסקה, נשאל על מי מדובר בכל המשפטים? על בעלי חיים
  • מה אומרים עליהם? הם עוזרים לילדים
  • היכן מופיע המשפט שבעלי החיים עוזרים לילדים: הטיפול בבעלי חיים-לעיתים קרובות יותר משהוא עוזר לחיה, הוא עוזר לילד המטפל בה.
  • בואו נהפוך את המשפט לשאלה: כיצד הטיפול בבעלי חיים-לעיתים קרובות יותר משהוא עוזר לחיה, הוא עוזר לילד המטפל בה?
  • כל שאר המשפטים עונים על השאלה:

הילד לומד במהלך הטיפול כיצד להקדיש (לתת) מהזמן שלו למשהו אחר.

נוסף על כך, הוא צריך לדאוג ולטפל בו, וטיפול זה מראה לו (לילד) כמה חשובה העזרה  לזולת.

זאת ועוד, ברגעים של בדידות, הופכת החיה לידידתו של הילד והוא מתקשר אליה.

שימו לב שמשפט הסיום חוזר על הרעיון המרכזי אבל במילים אחרות. לכן, אפשר להיעזר גם במשפט הסיום כדי למצוא את הרעיון המרכזי.

המשיכו להתקדם עד שקף 8. 

כניסת משתמש למערכת

נתונים נשמרו בהצלחה!