מיל”א + רציונאל והשתמעות להוראה

מיל”א – מסגרת יום לימודים אחרת

תוכנית בשפה לקידום הישגים לימודיים

מטרת התוכנית להקנות לילדים כלים ישימים להבנת הנקרא ולכתיבה במבנה תקין. שני הכלים קשורים זה בזה וזה החידוש שאנחנו מביאים.

בתוכנית העבודה הילדים מקבלים כלי לכתיבה במבנה תקין המאפשר להם למשב את הכתיבה בכל סוגה שידרשו לה וכלי להבנת הנקרא.

הם לומדים מתוך התנסות שכל מה שאני כותב מישהו יקרא וכל מה שאני קורא מישהו כתב. מכאן, שהטקסט שהתלמיד פוגש, מורכב ככל שיהיה, נכתב בידי כותב מיומן אך גם הוא השתמש באותו כלי שהתלמיד משתמש בו לכתיבה.

  • הבעה בשלבים = כלי לכתיבה במבנה תקין
  1. באמצעות ההתנסות שלהם בכתיבה במבנה תקין, הילדים לומדים להתמודד עם הבנת הנקרא של כותב מיומן.

התלמיד נוכח לדעת כי גם בפסקה שהוא קורא יש רעיון מרכזי (המסר של הכותב). כאשר הוא יהפוך אותו לשאלה (בדיוק כמו בשלב השני בהבעה בשלבים) כל המשפטים בפסקה עונים על השאלה והם מאורגנים ברצף הגיוני ובמבנה לכיד באמצעות מילות קישור מתאימות.

  1. ממש כפי שהתלמיד משתמש במילות קישור מתאימות ומאזכרים בכתיבה שלו, הוא יפגוש אותם בטקסט והוא ידע להשתמש בהם להבנת התוכן בפסקה. הוא לומד כי מילות הקישור והמאזכרים הם “תמרורים” בהבנת הנקרא.

 

כאשר הוא מתבקש בשאלה למצוא הסתייגות מטענה מסויימת, מילת ויתור ו/או ניגוד תסייע לו למצוא את התשובה.

כאשר הוא מתבקש לציין סיבה לאירוע ו/או תוצאה הוא ידע להשתמש במילות קישור מתאימות כדי למצוא את התשובה.

 

  1. באמצעות הכלי “הבעה בשלבים” הוא לומד להשתמש בפיסוק מתאים. הוא לומד על תפקידם של סימני הפיסוק מתוך הצורך שלו בכתיבה. כך הוא משתמש בסימני הפיסוק כתמרורים בהבנת הטקסט.

כך למשל,  התלמיד לומד כי הנקודותיים משמשות גם להסבר. כאשר יישאל מה ההסבר של התופעה ידע להשתמש בנקודותיים למציאת התשובה.

התלמיד לומד מתוך התנסות כי סימני הפיסוק, כמו גם מילות הקישור, משמשים כתמרורים בהבנת הנקרא.

  1. התוכנית נבנתה כתוכנית חוויתית כשהיא מתחשבת במקסימום ערוצי הקליטה: חזותי, שמיעתי והקשרי. כך למשל, הכלים (אסטרטגיות) המונגשים לתלמיד מאורגנים על פי ערוצי הקליטה:
  • תרשים זרימה
  • שיר
  • מודלים
  • משחקים כדי להקל על עיבוד ושמירה בזיכרון
  • כרטיסי ניווט

 

  • אסטרטגיית הקריאה – התלמידים ישתמשו באסטרטגיית הקריאה מתוך מודעות לתהליך:

התלמידים צריכים להבין, כדי להבין טקסט, יש לנהל דיאלוג (דו-שיח) עם הכתוב, כאילו הוא האדם הדובר. הרי אם לא הבנו מה שנאמר לנו, אנו עוצרים את הדובר ושואלים אותו: “למה התכוונת כשאמרת…?”, “תסביר את דבריך…”, וכדומה.
המונח “דיאלוג” מחייב את הלומדים להתייחס לתהליך, ולכן רצוי להשתמש בו.
במהלך ביצוע הקריאה, אם תלמידים נתקלים בקושי, השאלה צריכה להיות: “עד היכן הבנתם?” / “היכן נחסמתם בדיאלוג?” / “מה הבנתם בעקבות הדיאלוג?”.
שאלות אלו מרגילות את הלומדים להיכנס לתהליך אקטיבי, והם הופכים להיות אחראים לתהליך.

מורים השומעים את המשפט “לא הבנתי…” ישאלו: “אילו מיומנויות הפעלת כדי להבין?”

נלמד את הילדים לנהל דיאלוג עם הטקסט – קורא שניגש לטקסט בלי לדעת מה לחפש בו – הוא קורא סביל    קורא סביל = קורא סובל

קורא שבמהלך הקריאה מחפש תשובות לשאלה/ות הוא קורא פעיל – במהלך הקריאה הוא מאשש או מפריך את השערותיו טרם הקריאה.

קורא פעיל = קורא יעיל

התהליך:

  1. התלמיד לומד מהי פסקה:
  • זיהוי חלקי הפסקה: פתיח, רעיון מרכזי, משפטי תמיכה ברעיון המרכזי (משפטי נימוק, הסבר, פירוט, תיאור, דוגמאות) וסיום.

זיהוי חלקי הפסקה מלמד את התלמידים שהכותב מתכנן את הכתיבה:

  • בפסקה יש סדר הגיוני. אי אפשר לזרוק מחשבות ללא סדר.
  • מילות קישור ומאזכרים – לומדים לזהות את “הדבק” שמקשר בין משפט למשפט
  • לכל מילת קישור יש תפקיד ולכן מילות הקישור משמשות כ”תמרורים” בהבנת הנקרא.
  1. “הבעה בשלבים” – נעקוב אחר תהליך הכתיבה של כותבים אחרים, ואז נתחיל, גם אנחנו, להתנסות בכלי “הבעה בשלבים”.
  2. תשובה לשאלה היא גם פסקה כי יש לה רעיון אחד וכל שאר המשפטים תומכים בו:

מנמקים ומסבירים, מפרטים ומסבירים, מתארים ומסבירים את הרעיון המרכזי.

כל המשפטים בתשובה מאורגנים במבנה רציף ולכיד באמצעות מילות קישור מתאימות ומאזכרים.

השליטה בכלי “הבעה בשלבים” תשמש את התלמידים להבנת הטקסט, לכתיבה ולהבעה בעל פה (שיח דבור)

במיומנויות הללו ישתמש התלמיד בשלבים (פעולות מתוכננות מראש) כדי להצליח במשימה הלימודית הנדרשת ממנו. במהלך התוכנית המורה ידגיש כי כל אותן פעולות שהתלמיד נדרש להן בכתיבה נכונות להבנת הטקסט ולהבעה בעל פה.

שליטה במיומנויות ההבעה והבנת הנקרא תאפשר לטפח את הכשירות הלשונית של התלמידים: שכלול ההבעה בכתב ובעל פה והבנה של טקסטים מסוגים שונים.

 

 

 

 

השתמעות להוראה:

הבעה בשלבים – לכיתות ד-ו  .  (ראה נספח א’)

איך נלמד את הילדים?

  • הבעה בשלבים כלי לכתיבה במבנה תקין:

ליסודי – הבעה בשלבים.docx

הבעה בשלבים – מודל ללא פירוט.doc

הבעה בשלבים – מודל מפורט.docx

הבעה בשלבים – שיר בסגנון הראפ.docx

הבעה בשלבים כלי לכתיבה במבנה תקין (אפי).pdf

כרטיס ניווט-הבעה בשלבים כלי לכתיבה במבנה תקין.pdf

כרטיסי ניווט  לכתיבת חוויה, סיפור- ציפי משולם.pdf

  1. שיחה מטרימה בכתיבה על נושא חופשי יש לערוך פעילות טרום הכתיבה. פעילות זאת היא עיקרון מנחה והיא חלק מתהליך הכתיבה של התלמידים. המורה פותחת את הפעילות בהצגת הנושא ובקריאה משותפת של המשימה עם התלמידים. המורה מדגישה כי משימת הכתיבה היא בדיוק כמו כל שאלה שהם ידרשו לענות עליה לאחר קריאת טקסט, ולכן חשוב שהמורה כבר בשלב זה תדגים לילדים את השלבים “בפיצוח” משימת הכתיבה.

שיחת ההטרמה מסייעת לתלמידים לגבש רעיון לטקסט ולתכנן את כתיבתם כשלב מקדים להעלאת המילים על הדף.

תפקידה של השיחה המטרימה:

  • לעורר את הידע הקודם ואת החוויות של הכותב הקשורים לנושא הכתיבה.
  • לאפשר חשיפה לרעיונות של תלמידים אחרים בכיתה.
  • להגביר את המוטיבציה של התלמידים לכתוב.
  • לאפשר לתלמידים לארגן את הרעיונות בזיכרונם טרם פעולת הכתיבה עצמה.
  • הרחבה ושימוש באוצר מילים המתאים לטקסט כתוב ולנושא הכתיבה.

הרעיונות שיעלו הילדים יכתבו על הלוח וישארו שם כדי לאפשר לילדים להשתמש ברעיונות.

 

 

  1. בחרו נושא לכתיבה. אפשר להיעזר ברעיונות שמוצגות כאן: נושאים לכתיבה.pdf

הפכו את ההצעות למשימת כתיבה:

דוגמה:

כתבו פסקה במבנה תקין בהיקף של 5-6 שורות למשימת הכתיבה הבאה: (חשוב שיופיעו המושגים פסקה במבנה תקין).

בעיר שלנו/בישוב שלנו נפתח בית ספר לקוסמים. החלטת לפנות לבית הספר כדי לבדוק האם כדאי לך להירשם.    תוכלו לכתוב מה לומדים שם?  איך נראה סדר היום בבית הספר ? אילו כלים מקבלים שם?  איזה קסם מעניין ומסקרן אותך? ולבסוף כתבו מה החלטתם האם תרצה להירשם לבית הספר?

לאחר שתסיימו את הכתיבה:

  1. קראו את מה שכתבתם.
  2. האם הקריאה נעשית בשטף?
  • יש פיסוק / אין פיסוק
  • כמה משפטים יש בתשובה?_________

יש להניח שיהיו ילדים שלא יתחילו במשימה. יש ילדים שיאמרו: אין לי מה לכתוב, יש ילדים שישאלו מהי פסקה? מה הכוונה במבנה תקין?  יש ילדים שינסחו את הרעיונות כ”רשימת קניות”.

המטרה היא:  ליצור “פרובוקציה”  אצל התלמידים כדי לגרום להם להתעניין בתהליך.  לכן היו קשובים לקולות ורשמו על הלוח בצד כל הערה של התלמידים, שאלות העולות תוך כדי ביצוע המשימה:

מהי פסקה, אני לא יודע, אין לי מה לכתוב וכו’.

רשמו על הלוח תגובות, הערות, נקודות אלה יהוו בסיס לדיון שיתקיים בהמשך שעיקרו מה מקשה עלי את הכתיבה?

בסיום המשימה נבקש מתלמיד לקרוא את תשובתו.

 

נשאל:

  • האם כל משפט מתקשר למשפט הקודם ברצף הגיוני?
  • האם כל המשפטים בתשובה מתייחסים לרעיון אחד בלבד?
  • האם בתשובה יש הסברים?

 

האם מוכרת לכם שיטה לכתיבת פסקה?

 

אפשרו לילדים להרגיש את אי הנחת ממשימת כתיבה. אפשרו לתלמידים להבין שכתיבה היא פעולה שקשה גם לאדם בוגר.

 המורה: אל תדאגו בכיתה הזאת יתרחש פל”א – פשוט ללמוד אסטרטגיות. (לכתוב על הלוח).

אסטרטגיה, ממש כמו במשחק מחשב, הן פעולות מתוכננות מראש שאנו עושים כדי להגיע למטרה.

המטרה שלנו  = התמודדות עם המשימות הלימודיות בלי תיסכול ובלי חשש.

אפשר לשאול את הילדים מתי הם משתמשים באסטרטגיה?                                                                                           גם אנחנו, כאן, נלמד להפעיל אסטרטגיות שיעזרו לכם “לנצח” את המכשול (הקושי) בכתיבה ובקריאה.                      

 תלמדו להצליח במשימות הלימודיות:

  1. תלמדו לכתוב במבנה תקין בעזרת הכלי “הבעה בשלבים”:

כתיבה במבנה תקין = לכתוב במבנה רציף – כל המשפטים מתקשרים אחד שלני ברצף הגיוני

ובמבנה לכיד – כל המשפטים מתייחסים לרעיון אחד בלבד.

 

  1. תלמדו להבין את הנקרא ברמות ההבנה השונות בעזרת אסטרטגיית הקריאה.

אתם תהפכו לקוראים  יעילים.

במהלך השנה תצליחו להתמודד עם הטקסט ברמות ההבנה השונות. תצליחו לענות על   שאלות מורכבות.

תזכרו שגם שאלה היא טקסט שצריך להבין אותה כדי לדייק בתשובה.

  1. תרכשו “כלים” ותוכלו להשתמש בהם בכל אחד מן המקצועות, על פי הנדרש מכם במשימה הלימודית.

מחקרים הוכיחו שכאשר נותנים לתלמידים כלים, הם לומדים לבחור ולהשתמש נכון בכלים המתאימים, על מנת לבצע מטלה לימודית נדרשת.

נחלק לתלמידים את הסיליבוס: סילבוס- ללמוד כדי להצליח.doc

הנחייה: לא נקרא את רשימת הנושאים. נסביר לילדים שבכל שורה בטבלה יש את הנושאים שאנו נלמד בגל מפגש. בסיום השיעור תסמנו V וי איקס או X אם לא הבנתם.

הסבירו לתלמידים שזה מאוד חשוב כדי שהמורה תדע האם להתקדם או להתעכב במפגש הבא על נושאים שלא היו ברורים להם.

נתחיל:

פל”א מספר 1:

 כל מה שאני כותב, מישהו יקרא.                                                                                                                                       כל מה שאני קורא מישהו כתב. מכאן שגם הכותב וגם הקורא משתמשים באותם כלים.

המשימה שלנו היא כתיבת תשובה במבנה תקין של פסקה, כתיבת סיפור במבנה תקין, כתיבת מכתב ועוד.

כדי שנוכל להתמודד עם המשימה, עלינו להבין מהי פסקה?

 נחלק את “ארגז הכלים” – החוברת.  נסביר כי כאן נמצאים כל הכלים שתלמדו להשתמש בהם.

נפתח את החוברת בעמוד ­­___

נקרין על הלוח והילדים יוכלו לראות גם בחוברת.

תוך כדי “נחבר” אותם למשימת הכתיבה שקיבלו: האם כדאי להירשם לביה”ס לקוסמים?

בעיר שלנו/בישוב שלנו נפתח בית ספר לקוסמים. החלטת לפנות לבית הספר כדי לבדוק האם כדאי לך להירשם.    כתבו מה לומדים שם?  איך נראה סדר היום בבית הספר ? אילו כלים מקבלים שם?  איזה קסם מעניין ומסקרן אותך? ולבסוף כתבו מה החלטתם האם תרצה להירשם לבית הספר?

נפנה את התלמידים לתרשים זרימה  של הבעה בשלבים + מהי פסקה (בארגז הכלים שלי)

 

כדי לשכנע אתכם שרק תלמיד שמשתמש בכלי לכתיבה במבנה תקין יוכל לכתוב תשובה לשאלה ויקבל עליה את מלוא הנקודות, בואו נעקוב אחר תשובות שכתב תלמיד  בעזרת הכלי “הבעה בשלבים”.

התלמידים עוקבים אחר התשובה בחוברת ארגז הכלים עמודים …… המורה יכולה להעלות את השלבים למצגת ולהקרין על הלוח.

משימת כתיבה לבית ספר לקסמים

ליסודי – הבעה בשלבים.docx

 נדגיש את הדיאלוג שאנחנו מנהלים בשעת הכתיבה.

סיכום ביניים:

כל מה שאנחנו מביעים בכתב (כותבים) מישהו קורא / יקרא. כל מה שאנחנו קוראים מישהו כתב.

אם כך, גם הכותב וגם הקורא משתמשים באותו כלי: “הבעה בשלבים”.

אם נשלוט היטב בכלי “הבעה בשלבים” נוכל  לשפר את ההבעה בכתב ואת הבנת הנקרא.

הדף אינו “פח זבל” (בלשון סגי נהור) – אי אפשר לכתוב כמו שמדברים. לשפה הכתובה כללים משלה. הכותב לא נמצא על יד הקורא, ולכן הוא חייב להיות מאוד ברור בכתיבה שלו.

ולמה גם בהבנת הנקרא? גם טקסט שאתם קוראים נכתב על ידי מישהו שהשתמש באותו כלי.

נקרין את מודל הבעה בשלבים עמוד….ונבקש מהתלמידים לספר את הסיפור של המודל.

כדי לעזור לנו לזכור את השלבים יש לנו שיר: עמוד ….בארגז הכלים.

כדי לעזור לנו לזכור את השלבים יש לנו גם כרטיס ניווט.

עכשיו עלינו רק להתאמן ולתרגל את הכלי.

 

 

על הלוח: כתבנו תשובה לשאלה במבנה תקין של פסקה באמצעות הכלי “הבעה בשלבים”.

הכרנו את הכלי “הבעה בשלבים” באמצעות מודל, שיר וכרטיס ניווט.

היום נברר מהי בעצם פסקה?

מהי  פסקה?

הפסקה היא אוסף של משפטים שלכולם רעיון מרכזי אחד.  לרוב נמצא הרעיון המרכזי בראש הפסקה.

יתר המשפטים בפסקה נקראים משפטים תומכים ותפקידם לבסס ולהרחיב את הרעיון המרכזי כדי  לאפשר הבנה של הרעיון המרכזי.

משפטים תומכים הם המשפטים המפרטים, מנמקים, מסבירים ומדגימים את הנאמר ברעיון המרכזי.

כל המשפטים התומכים  מאורגנים במבנה   רציף     ולכיד.

רציף – כל המשפטים מתקשרים זה לזה ברצף הגיוני  באמצעות מילות קישור ומאזכרים.    

לכיד – כל המשפטים דנים בנושא אחד בלבד.

  משפט מפתח = משפט שמציג את הרעיון המרכזי = המסר  של הכותב (כוונת הכותב).

 

 

 

 

משפטים תומכים = כל המשפטים מתייחסים לרעיון אחד בלבד, כלומר  עונים על השאלה של הרעיון המרכזי.

משפטי נימוק =   סיבה         עונים על השאלה  מדוע / למה?

משפטי פרוט =                      עונים על השאלה  אילו / מהם?

משפטי הסבר =                    עונים על השאלה  מה זאת אומרת / איך?

משפטי תאור =                     עונים על השאלה  כיצד / איך                                                                                   

                                                                          

כל המשפטים מתקשרים זה לזה ברצף הגיוני באמצעות מילות קישור או מאזכרים.

תפקידם לקשר את המשפטים זה לזה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בואו נתאמן בשליטה בכלי “הבעה בשלבים”

 

לפניך פסקה בנושא: התלבושת האחידה בבית הספר, הרעיון המרכזי מודגש.

עליך לכתוב פסקה הפוכה העוסקת בחסרונותיה של התלבושת האחידה.

במוסדות רבים בארץ ובעולם קיימת תלבושת אחידה. גם בחלק מבתי הספר בארץ נהוגה תלבושת אחידה. התלבושת האחידה בבית הספר חיובית מבחינות שונות. היא יוצרת תחושת שייכות של התלמידים לבית ספרם. כמו כן, התלבושת האחידה אינה יקרה ומותאמת בדרך כלל לרמת הכלכלית הממוצעת של אוכלוסיית התלמידים. היא גם מונעת מראה של תלמידים בבגדי מותגים כמו “נייק” מול קבוצות תלמידים הלובשים בגדים ללא תוויות של יצרנים מפורסמים. מראה כזה עלול לגרום לרגשות קנאה ותסכול. התלבושת האחידה מונעת רגשות כאלה. מסתבר שלתלבושת האחידה מעלות רבות, וראויה היא שתונהג בבית הספר.

 

 

המשימה – השלמת הפסקה (משפטים תומכים ומשפט סיום)

במוסדות רבים בארץ ובעולם קיימת תלבושת אחידה. גם בחלק מבתי הספר בארץ נהוגה תלבושת אחידה. לתלבושת האחידה בבית הספר מספר חסרונות.  ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

לפניך משפט פתיחה ורעיון מרכזי, עליך לכתוב משפטי תמיכה ומשפט סיום – להשלים את הפסקה.

רוב התלמידים עסוקים מאוד בביה”ס ובעזרה בבית. הם מקדישים ללמידה בביה”ס, להכנת שיעורי בית ולמידה למבחנים. הם גם  מסייעים בבית על פי הצורך.  בין כל העיסוקים שיש לתלמידים  חשוב שיהיה להם גם תחביב. ___________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­___

 

תרגול: זיהוי חלקי הפסקה

לפניך מספר פסקאות, קרא אותן ובצע את המשימות הבאות:

  1. מתח קו מתחת לרעיון המרכזי של הפסקה.
  2. הקף בעיגול את משפט הפתיחה של הפסקה.
  3. סמן בסוגריים ( ) את משפטי התמיכה.
  4. הדגש בטוש זוהר את משפט הסיום.

 

 

קיימות שיטות לימוד שונות. אחת מהן היא שינון בעל- פה. לשיטת לימוד המבוססת רק על שינון בעל- פה – חסרונות. ללומד בעל- פה  יש נטייה לשכוח מה שנלמד תוך זמן קצר. בנוסף לכך הלימוד הופך למלאכה אוטומטית בלי כל התעמקות והבנה. יתר על כן, השיטה משניאה את הלימוד על התלמיד. מכאן שרצוי ללמוד בדרך שונה מזו של שינון בעל-פה.

 

 

 

 

הפרסומת הולכת ותופסת יותר ויותר מקום מרכזי בחיינו. הפרסומת פועלת עלינו בדרך של שטיפת מוח. היא מנצלת את חולשת הצופה כדי לשכנעו. למשל, לקנות סוכריות להרזיה מהירה. מי אינו רוצה לרזות מהר ובעזרת סוכריות….?. נוסף על כך, הפרסומת משתקת את חוש הביקורת שלנו, ולכן חשוב לחדד חוש זה אצל ילדים ומבוגרים כאחד. זאת ועוד, בשידורי הפרסומת חוזרים פעמים רבות על שם המוצר, וכך הוא נקלט במוח ללא מאמץ מכוון. אי לכך יש להתייחס לפרסומת ב”כבדהו ובדקהו”.

 

 

 

 

הקריאה בעיתון יומי חשובה לכל אדם. היא מעדכנת את הקורא באירועים המתרחשים בארץ ובעולם. בעזרת הקריאה בעיתון רוכש האדם ידע על החברה בה הוא חי, ומבין אותה יותר. קריאה קבועה בעיתון מטפחת באדם הרגלי קריאה טובים. מכאן, שיש חשיבות רבה בקריאת עיתון מדי יום ביומו.

 

 

דף עבודה

לפניכם פסקה. מצאו בפסקה את המרכיבים של מבנה הפסקה.

 

רבות הן החיות המשמשות עזר לאדם. אחת מהן היה הכלב. לכלב תפקידים רבים. אחד התפקידים העיקריים הוא לשמור על בני אדם מפני גנבים הבאים לפגוע ברכושם (למשל, גניבת כסף, רהיטים, תכשיטים). בנוסף, עוזר הכלב לעיוורים למצוא את דרכם. כמו-כן, הוא מסייע לכוחות הביטחון בתפקידי שיטור, שמירה, גישוש, ומציאת חפצים חשודים. זאת ועוד, יש אנשים המחזיקים כלב למטרות שעשוע, חברות, או כחיית מחמד (בשביל שעשוע). הכלב הוא כמו חבר לאדם. יש סיפורים על כלבים שהלכו להציל את הבעלים שלהם כשהם הלכו לאיבוד. ראינו, אפוא, כי הכלב משרת את האדם בדרכים שונות, ועל כן, חשוב שהאדם יטפל בו במסירות ובנאמנות. 

 

פתיח______________________________________________________________________________________________________________________________

רעיון מרכזי_________________________________________________________

משפטים תומכים _____________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

סיום:_____________________________________________________________

_________________________________________________________________

 

 

מילות קישור: ________________________________________________________

 

 

 

 

משחקים להפגה, לפתיחה או לסיום השיעור:

אפשרות א: פותחים בבינגו.

  1. אפשר להכין במחולל בינגו  – “כלים קטנים גדולים”

 

  1. התלמידים יחלקו את הדף ל 4/3.

שלב א: המורה תקריא את ההגדרות והתלמידים יכתבו בכל משבמת את התשובה (הכתיבה של התשובות תכתב במשבצת  שהתלמיד יבחר לכתוב את התשובה (לא לפי סדר המשבצות).

שלב ב’: המורה תקריא הגדרה והתלמיד יסמן X  על התשובה המתאימה.

  • משפטים שעונים על השאלה של הרעיון המרכזי.
  • בניסוח הרעיון מרכזי הכותב מבקש לכוון את הקורא ל….
  • משפטים  שעונים על השאלה אילו / מהם, מה תפקידם?
  • אנחנו מזכירות מילה או מילים שהופיעו בפסקה וכך אנו שומרים על רצף רצף הגיוני בין המשפטים בפסקה.
  • אנחנו שומרות על רצף הגיוני  בין המשפטים בפסקה .
  • הכותב והקורא משתמשים באותו כלי. הכלי נקרא
  • משפטים שעונים על השאלה מדוע/למה?
  • משפט שהוא סיכום, תוצאה, מסקנה או המלצה
  • משפטים שעונים על השאלה מה זאת אומרת?
  • משפט שמביע את המסר של הכותב.
  • משפטים מנמקים עונים על השאלה….
  • משפטים מסבירים עונים על השאלה….
  • משפטים מפרטים עונים על השאלה…
  • כל המשפטים מתייחסים לנושא אחד בלבד
רעיון מרכזי מבנה לכיד מילות קישור כוונת הכותב

המסר של הכותב

משפטים תומכים מבנה רציף פסקה מה זאת אומרת?
מסבירים מאזכרים מפרטים

 

מדוע / למה?
הבעה בשלבים מנמקים אילו / מהם? משפט סיום – סת”מ

 

אפשרות ב’: גלגל המזל:  

https://www.yo-yoo.co.il/tools/wheel/galgal.html

אפשרות ג’:  כרטיסי הברקה מוצמדים ללוח

על הלוח מוצמדים כרטיסי המילה. מזמינים 4 תלמידים. המורה שואלת והתלמידים מחפשים את התשובה ומסירים מהלוח. מי שאוסף הכי הרבה כרטיסים – מנצח.

nמשמעות המשפטים התומכים עונים על השאלה של הרעיון מרכזי: אם נהפוך את הרעיון מרכזי  לשאלה כל המשפטים יענו על השאלה במבנה רציף ולכיד.

מבנה רציף – כל המשפטים נכתבים ברצף הגיוני באמצעות מילות קישור או באמצעות מאזכרים.

מבנה  לכיד – כל המשפטים מתייחסים לנושא אחד בלבד – לרעיון המרכזי.

סוגי המשפטים התומכים:

מנמקים – עונים על השאלה מדוע/למה?

מפרטים – עונים על השאלה אילו / מהם?

מסבירים – עונים על השאלה מה זאת אומרת?

 

 

סיכום ביניים

הבעה בשלבים =  “כלי”  לכתיבה במבנה תקין

מבנה תקין = כל חלקי הפסקה:       פתיחה המובילה אל הרעיון מרכזי + רעיון מרכזי

                                                              גוף = תומכים = תשובה לשאלה של הרעיון מרכזי.

                                                              סיום  = סת”מ = סיכום, תוצאה, מסקנה, המלצה

 

  1. כתוב פתיחהתאור התופעה / האירוע / הנושא

                         הסבר של מושג  / הגדרה של מושג

  1. קשר בין הפתיחה לרעיון מרכזי באמצעות מילת קישור – נראה ש…, נראה לי…, נשאלת השאלה…, אין לי ספק ש…
  2. כתוב את הרעיון מרכזי בהכללה ועצור בנקודה (הרעיון מרכזי = דעתך, טענה).
  3. הפוך את הרעיון מרכזי לשאלה בלב כדי לתמוך ברעיון מרכזי ברצף הגיוני ובמבנה לכיד.
  4. כתוב תומכים = תשובה לשאלה.
  5. הוסף הסבר לכל תומך  בעזרת השאלות מה זאת אומרת או איך…?
  6. אם יש צורך (ההסבר לא מספיק משכנע)   הוסף דוגמה
  7. הוסף מילות קישור   אל תשכח לקשר בין המשפטים בעזרת מילות קישור או מאזכרים.
  8. כתוב משפט סיום – סיכום, תוצאה, מסקנה או המלצה.
  1. תוכל להיעזר במילות קישור המתאימות לסיים את הכתיבה: אין ספק ש…, מסתבר ש…, ברור לחלוטין ש…

 

          שים לב, לא לכל תשובה נדרש ממך לכתוב פתיחה וסיום (תלוי בהיקף התשובה).

אולם לכל תשובה נדרש ממך להקפיד על הצגת הרעיון מרכזי בהכללה.

שאר המשפטים בתשובתך יתקשרו זה לזה ברצף הגיוני וכולם יתייחסו לרעיון  המרכזי.

כלומר, אם נהפוך את הרעיון מרכזי לשאלה כל שאר המשפטים יענו על  השאלה.

 

מצגת מדגימה את נושא לכידות וקישוריות: לכידות וקישוריות  .ppt

 

 

לקראת הקניית אסטרטגיית הקריאה

“הבעה בשלבים” כלי מאוד יעיל גם להבנת הנקרא כי כל מה שאני כותב מישהו יקרא ולהיפך.

 

נפתח את המפגש בשיר הבעה בשלבים.

נוסיף משחקים למילות הקישור (כרטיס הניווט של מילות הקישור) ומאזכרים:

גלגל המזל:

https://wordwall.net/he/resource/16726180/%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8

 

https://wordwall.net/he/resource/42513847/%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8

 

https://wordwall.net/he/resource/71903571/%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8

 

https://wordwall.net/he/resource/10739889/%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%9B%D7%99%D7%AA%D7%94-%D7%93

 

– משחק חווייתי לתרגול שימוש נכון במילות קישור המציינות קשר של סיבה, תוצאה, זמן, ניגוד והשוואה:

https://itu-presentation.cet.ac.il/%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%a7%d7%99%d7%a9%d7%95%d7%a8/

 

רביעיות מילו קישור

https://smadarbartov.com/sites/smadarbartov.com/files/games/%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA%20%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8.pdf

מאזכרים

 

  • המשחק עוסק במילים המשמשות כמאזכרים, כלומר מילים המחליפות מילה או מילים אחרות שכבר הוזכרו בטקסט.

https://itu-presentation.cet.ac.il/%D7%9E%D7%90%D7%96%D7%9B%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%95-%D7%9C%D7%90-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F/

 

מאזכרים – תרגול.docx

 

“הבעה בשלבים” כלי מאוד יעיל גם להבנת הנקרא כי כל מה שאני כותב מישהו יקרא ולהיפך.

ספרו לי מה אתם עושים כשאתם מקבלים טקסט?

נכתוב על הלוח את תשובות הילדים.

על הלוח: לא ” מתנפלים” על הטקסט.

קורא שלא יודע מה לחפש בטקסט הוא קורא סביל = קורא סובל.

קורא שיודע מה עליו לחפש בטקסט הוא קורא פעיל = קורא יעיל.

על הלוח:

קורא יעיל = קורא פעיל

קורא סביל = קורא סובל

אנחנו נלמד שלב אחר שלב איך לא לפחד מהטקסט?

חלוקת הטקסט “________________”

אפשר לדמות את תהליך הקריאה להרכבת פאזל: תחילה מרכיבים את המסגרת, בשלב הבא מרכיבים את תוך הפאזל. כך גם בקריאה:

  1. הכותרת היא לא “קישוט”. הכותרת בדרך כלל רומזת על הרעיון המרכזי של הטקסט = כוונת הכותב = המסר של הטקסט.
  2. לפני שנתחיל לקרוא: נקרא את הכותרת ונשאל שתי שאלות:
  • על מי מדובר בכותרת?
  • מה אומרים עליו?
  1. על איזו שאלה נרצה לקבל תשובה בטקסט? נכתוב את תשובות הילדים. מה שחשוב שכל שאלה היא רלוונטית כי במהלך הקריאה הקורא מאשש או מפריך את השערותיו ובכך הוא הופך להיות קורא פעיל.
  2. כמה פסקאות יש בטקסט? איך ידעתם?
  3. אם כך, כמה רעיונות מרכזיים יש בטקסט? היכן בד”כ יופיע הרעיון המרכזי?
  4. על איזו שאלה אתם רוצים לקבל תשובה בכל אחת מהפסקאות?
  5. התייחסות למילות הקישור בטקסט מעידים על מבנה הטקסט.
  6. נקרא רק את הפסקה הראשונה. הכי חשוב שתוך כדי קריאה נשאל על מי מדובר? מה אומרים עליו?
  7. נקרא רק משפט ראשון בכל פסקה, בתקווה שהוא מוסר את הרעיון המרכזי של הפסקה.
  8. נקרא את הפסקה האחרונה שבד”כ מהווה סיכום, תוצאה, מסקנה או המלצה.
  9. נפנה אל המשימות הנלוות אל הטקסט.
  • – תוך כדי נפנה את תשומת לב התלמידים על המידע הרב שנאסף על תוכן הטקסט טרם קראנו את הטקסט (טרום קריאה).
  • – התלמידים ימשיכו לענות על השאלות. נבדוק יחד ונגיע למטרת השיעור:

כתיבת תשובה במבנה תקין

 

 

את המפגשים הבאים נקדיש לאסטרטגיית הקריאה:

 

על מנת שהתלמידים ישתמשו באס’ הקריאה מתוך מודעות לתהליך אותו הם עושים כאשר הם משתמשים באס’ הקריאה, אני מציעה לבנות את הכלי שלב אחר שלב. אני לא ממליצה לחשוף אותם לאסטרטגיה בשלמותה.

בשלב הפתיחה נעורר מוטיבציה ללמוד את הכלי באמצעות המצגת – “כיצד מכבסים”?

אסטרטגיית למידה – כיצד מכבסים.ppt

קראו את הקטע הבא:

“התהליך לגמרי פשוט. תחילה, עליך לסדר את הפרטים לקבוצות נפרדות. כמובן ייתכן שקבוצה אחת תספיק. תלוי בכמות שעליך לעשות. חשוב מאוד לא להעמיס יותר מדי. עדיף לעשות מעט מידי פעם מאשר הרבה בפעם אחת. טעות עלולה לעלות ביוקר. מהר מאוד הדבר נעשה לחלק מהחיים. הדבר נראה מורכב מאוד, אך במשך הזמן נראה פשוט מאוד. אחרי שהתהליך נגמר, שוב אתה מסדר פריטים לקבוצות קטנות ואח”כ שם אותם במקומם הנכון. ניתן כמובן להשתמש בהם שוב והתהליך מתחיל מחדש. בכל אופן, זה חלק מהחיים”.  

 

לאחר שהבנו עד כמה הכותרת משמעותית להבנת הטקסט, נוכל להקדיש לחשיבותה של הכותרת כתמרור בהבנת הנקרא

שלב 1: הכותרת וכותרות המשנה = רומזת על עיקרי הדברים שיופיעו בטקסט.

רומזת על כוונת הכותב

רומזת על מטרת הכותב

 

הכותרת מסמלת תמרור עצור:

  1. אל תמשיך לטקסט עד שלא בררת על מי מדובר ומה אומרים עליו?
  2. שאל שאלה משמעותית שאתה מבקש למצוא לה תשובה בטקסט.

קורא שניגש לטקסט בלי שהוא ידוע מה לחפש בו הוא קורא סביל.

קורא סביל = קורא סובל

קורא שתוך כדי קריאה מחפש תשובות לשאלה או שאלות הוא קורא פעיל.

קורא פעיל = קורא יעיל

 

במהלך השיעורים נקנה את משמעותן של מילות השאלה אל מול מילות ההוראה ואת  תפקידם של סימני הפיסוק, לפחות את תפקידן של נקודה בסוף משפט,  המרכאות (מ”ס צל”ש) ותפקידם של הנקודתיים (פצ”ה):

מ”ס צל”ש = מ-מטאפורה, ס – סלנג, צ – ציטוט, ל – לשון סגי נהור (במשמעות הפוכה) ש – שם

פצ”ה = פ – פירוט, צ – ציטוט, ה – הסבר

 

סימני הפיסוק אינם קישוט. גם הם תמרורים בהבנת הנקרא. בכל פעם שניתקל באחד מסימני הפיסוק נפנה אותם לחוברת “ארגז הכלים”, שם מופיעה הטבלה עם סימני הפיסוק ותפקידם.

 

איגרוף “ספורט” מסוכן

מדובר על האגרוף. אמרים עליו שהוא לא יכול להיחשב לספורט כי הוא מסוכן.

מדוע הוא כל כך מסוכן עד שאינו יכול להיכלל בענפי הספורט?

שיבוט: על כבשים ואנשים. שיכפול בני אדם.

 

שמירת הטבע: שלא ייגמר לעולם

מדובר על שמירת הטבע. אמרים שחשוב לשמור על הטבע כדי שלא “ייגמר” לעולם.

כיצד ניתן לשמור על הטבע?

 

התגלה ספרו האבוד של ז’ול וורן: ניבא את הפקס, הכסא החשמלי, הטלפון ועוד.

“אמא, שמרי עלי!”

שלטונות מרילנד הכריזו על “מבוקש”: דג נחש שחי גם במים וגם ביבשה.

תעלומת ציורי “הנצקה”

“מכשירים” נחוצים גם לבעלי חיים

חידת דמויות הענק באי פסחא.

 

חשוב להראות כמה מקלות הכותרות על הבנת הטקסט או לפחות על הפיכתו לידידותי יותר ופחות מאיים.

פותחים בשיר הבעה בשלבים

הכלי הבעה בשלבים מסייע לנו לתכנן את הכתיבה (אי אפשר לזרוק את כל המחשבות שלנו אל הדף בתקווה שהקורא יבין למה התכוונו).

כאשר אנו פוגשים טקסט אנחנו כבר יודעים שגם כותב הטקסט (המוען) יודע להשתמש באותו כלי, באותה אסטרטגיה שאנחנו משתמשים לכתיבת טקסט.

על הלוח:

כל מה שאני קורא מישהו כתב.

כל מה שאני כותב מישהו יקרא.

מכאן שגם הקורא וגם הכותב משתמשים באותו כלי, באותה אסטרטגיה = בפעולות מתוכננות מראש כדי להשיג את

המטרה.

המטרה = קריאת הטקסט על מנת להבינו בכל רמות ההבנה.

כתיבת תשובות במבנה תקין כך שהקורא יבין את כוונתנו.

היום ובמפגש הבא נלמד להבין את הטקסט בלי חשש ובלי תיסכול, גם אם הוא נראה לנו מאיים.

נדמה עכשיו שאתם במבחן. קיבלתם טקסט. עלים לקרוא אותו ולענות על השאלות.

חלוקת הטקסט: “____________________”?

ניתן  לתלמידים 5 דקות להתמודד עם הטקסט.

לאחר 5 דקות שאלו את התלמידים מה הם עשו כדי להתמודד עם הבנת הטקסט?

נשאל כמה פסקאות יש בטקסט?

כמה רעיונות מרכזיים יש בטקסט?

כל הרעיונות המרכזיים תומכים ברעיון אחד – מהו? היכן הוא מופיע? בכותרת.

ככל שתהיו יותר פעילים בקריאה, כך תבינו טוב יותר את הנקרא. להיות פעיל בקריאה זה לנהל דיאלוג (שיחה) עם הטקסט. גם בכתיבה ניהלתם דיאלוג עם הטקסט: שאלתם שאלות כדי לארגן את הרעיונות שלכם ברצף הגיוני ובמבנה לכיד: הפכתם את הרעיון מרכזי לשאלה, כתבתם תשובה. שאלתם מה זאת אומרת? עניתם תשובה, וכך המשכתם עד הסיכום.

על הלוח: הכותרת אינה קישוט. הכותרת היא תמרור בהבנת הנקרא. בד”כ היא רומזת על הרעיון המרכזי של הטקסט, על דעתו של  הכותב בטקסט.

שלב ראשון בקריאת טקסט:

נקרא את הכותרת ונשאל שתי שאלות: על מי מדובר? מה אומרים עליו?

בואו ננסה? מדובר על ____________ מה אומרים עליהם? ___________?

על איזו שאלה אתם מצפים למצוא תשובה?

שאלתם שאלה כדי לחפש תשובה בטקסט, ועכשיו תוך כדי קריאה אתם מאששים או מפריכים את השערותיכם.

כשאתם מתייחסים לכותרת, אתם מעלים את עולם הידע שיש לכם בנושא ואז קל לכם להתמודד עם הבנת הטקסט. נעזוב לרגע את הטקסט.

רק קורא פעיל הוא קורא יעיל שיכול “לנצח” את הטקסט.

קורא פעיל ניגש אל הטקסט כשהוא יודע מה עליו לחפש בטקסט. במהלך הקריאה הוא מאשש או מפריך את השערותיו. וזאת בדיוק קריאה פעילה.

חוזרים אל הטקסט: “_________________”?

נפעיל את התלמידים על פי השלבים של אסטרטגיית הקריאה:

טרום קריאה, מרפרפת, מעמיקה.

בשיעורים הבאים נחזור שוב ושוב על הפעולות שאנו עושים כדי להיות קוראים יעילים.

נשלב פעילויות הפוגתיות שתאפשרנה הטמעה של מילות הקישור ומאזכרים .

נסיים את אסטרטגיית הקריאה בהצגת השלבים באמצעות ארגז הכלים עמוד _____

 

פעילות פתיחה-

דיון במונח “קשר” באמצעות שמש אסוציאציות.

הצגת שקף על הלוח המציג את מילות הקישור על פי משפחות ותפקידים.

 

מהן מילות קישור?                                                                                            

מה מזכירה לנו המילה קישור? קשר, לקשר, תקשורת.

 

 

 

 

 

תפקידן של מילות הקישור:

  • מילות הקישור מקשרות בין המשפטים וכך מארגנות את היחסים בתוך המשפט.
  • מילות הקישור משמשות כ“תמרורים” בפסקה, וכך הן מקלות עלינו את הבנת הנקרא.
  • מילות הקישור מארגנות את המידע הכתוב בטקסט ליחידה שלמה וברורה.
  • בכתיבה השימוש במילות הקישור יוצר רצף וקישוריות בין המשפטים.

שימו לב!!!  מילות הקישור משמשות אותנו גם בכתיבה וגם בקריאה.

 

 

מילות הקישור מסייעות לשמירה על מבנה רציף ולכיד

מילות הקישור = תמרורים בהבנת הנקרא

ניתן לחלק  את מילות הקישור לפי משפחות: בכל משפחה נכללות כמה מילות קישור המשמשות בתפקיד דומה – מציינות את אותו סוג הקשר. לדוגמא – במשפחת מילות הסבר והדגמה למילים- “כלומר” ו-“זאת אומרת” יש את אותה המשמעות.

המשפחה מילות הקישור

השייכות למשפחה

תפקיד משפט לדוגמא
תכלית כדי, למען, מצביעות על המטרה של מעשה מסוים. – חסכתי את כל דמי הכיס שלי כדי לקנות מערכת D.V.D.
זמן כאשר, אחר-כך, ראשית, שנית, תחילה, לבסוף, לפני, לאחרונה מצביעות על סדר התרחשות האירועים  
ניגוד אבל, אולם, אך מצביעות על הבדל, שוני, ניגוד, היפוך וכו’ בין החלק שהופיע לפני מילת הניגוד לבין החלק המופיע לאחריה.  רציתי לצאת למסיבה ביום שישי, אבל לא הרגשתי טוב ונאלצתי להישאר בבית.
דוגמה למשל, כמו, כגון, לדוגמה מילות הדוגמה מציגות פרט מאפיין מתוך קבוצה כללית שהוצגה לפני כן במשפט. בעלי חיים רבים, כגון זאבים ותנים חיים בלהקות.
סיבה בגלל, מכיוון ש…, משום ש.. מפני ש.., כי מציינות סיבה למצב מסוים. רוני לא למד לבחינה, מפני שהיה עסוק באימון לקראת טורניר הכדור-רגל.
תוצאה לכן, כתוצאה מכך, מציינות את התוצאה של אירוע/מצב מסוים. רוני לא למד למבחן, לכן לא הופתע שנכשל

 

 

 

 

 

 

 

 

דוגמה

משפחת ניגוד

 

 

 

 

 

 

תפקידה: מצביעה על הבדל, שוני, ניגוד, היפוך וכו’ בין החלק שהופיע לפני מילת הניגוד לבין החלק המופיע לאחריה.

 

 

דוגמאות:

רציתי לצאת למסיבה ביום שישי, אבל לא הרגשתי טוב ונאלצתי להישאר בבית.

הטיול השנתי תוכנן ליום ראשון, אולם הוא בוטל בגלל הגשמים העזים.

יואב מאוד רוצה להצליח בלימודים, אך הוא אינו מוכן להשקיע ולעבוד קשה לשם כך.

 

הערה למורה: חשוב ללמד כל משפחה בנפרד ולתת לתלמידים להתנסות בהפקת משפטים בכל משפחה של מילות קישור.

 

 

דף עבודה

מילות הסבר: כלומר, זאת אומרת

קראו את שני המשפטים:

 

א. המאמן אמר לשחקנים: “אני רוצה שהקבוצה שלנו תצליח. אני רוצה שנזכה השנה באליפות”.

ב. המאמן אמר לשחקנים:” אני רוצה שהקבוצה שלנו תצליח, כלומר שנזכה השנה באליפות”.

 

– במשפט א’ חסרה מילת הסבר, הנמצאת במשפט ב’. מהי המילה?________________

– האם יש הבדל, מבחינת המשמעות, בין המשפטים? אם כן מהו הבדל?

______________________________________________________________

תפקידן של מילות ההסבר: מילות ההסבר מפרשות ומגדירות ביטוי/מילה המופיעים בטקסט.

דוגמה:

המורה אמר: ” תוצאות המבחן היו גרועות במיוחד, כלומר אף אחד מכם לא עבר את ה- 60″

–  איזה מילים מפרשות המילה כלומר? = תוצאות גרועות במיוחד

–  מהו הפירוש? = אף אחד לא עבר את ה- 60

קראו את המשפט הבא וענו על השאלות:

אני צריך להגיע לשיעור הראשון בזמן, זאת אומרת בשעה 07:30.

איזה מילים מפרשות המילה זאת אומרת? ____________________

מהו הפירוש? __________________________

כתבו שני משפטים עם המילה כלומר.

1.____________________________________________________________

2.____________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

דף עבודה

– השלם במשפטים הבאים מילות קישור מתאימות, היעזר במחסן המילים.

  1. יוסי לא נוהג להתכונן לפני מבחנים ________ כאשר נכשל במבחן בביולוגיה לא הופתע.
  2. חגית חוסכת את דמי הכיס שלה _________ שתוכל לקנות לעצמה מערכת סטריאו חדשה לחדר.
  3. ___________ שלא התנהג כראוי הענישה אותו אימו.
  4. הספר היה משעמם ___________ החלטתי להפסיק לקרוא.
  5. בני הנוער נוהגים לטפח את הופעתם החיצונית ________ שהם רוצים להראות במיטבם.
  6. __________ שאוכל לצאת לטיול בשבת עליי לסיים את העבודה עוד היום.

 

מחסן מילים :

מפני ש…, לכן, כדי, משום כך, משום ש…, במטרה, לפיכך, מכיוון ש…, על מנת

 

 – השלם את המילים החסרות במשפט – היעזר במחסן המילים.

הגנבים ברחו ________ נביחת הכלב ששמר על הבית.

התקשרתי לחברי _______  לקבוע איתו פגישה בקניון.

לא אוכל לסיים את העבודה בזמן _______ המחשב התקלקל.

האנשים יצאו להפגנות ______ במפעל הוחלט על פיטורים וקיצוץ חד בשכר.

אני מחפש עבודה _______ לחסוך כסף ולקנות משחק מחשב.

הטיול השנתי לנגב בוטל _______ המצב הביטחוני.

החייל האמיץ קיבל צל”ש ________ אומץ ליבו בקרב.

התכוננתי זמן רב למבחן _______ לשלוט בחומר ולקבל ציון גבוה.

 

מחסן מילים: על מנת, כדי, משום ש, הודות ל, כי, מפני ש, בזכות, כתוצאה מ, עקב, בשל, כדי.

_____________________________________________________________________

 

 

– השלם את המילה המקשרת המתאימה ביותר מתוך המוצע (בתוך הסוגריים)  בכל משפט:

  1. אורן היה חולה _____________ לא הצטרף לטיול. (לכן / כיוון)
  2. ריקי לא הכינה את שעורי הבית ___________ לא הבינה את הנלמד בשיעור הסטוריה. (כי / למען)
  3. נאלצתי לוותר על קניית הנעליים _____ לא היה ברשותי הסכום הנחוץ. (בתנאי ש…/ כי)
  4. הנגר היה עסוק בבניית הארון הגדול __________ לא הספיק לבנות את השולחן שביקשתי. (ולכן / כדי)
  5. ילדי כיתות ה’ אספו כסף ____________ לקנות מתקני שעשועים לגן שבחצר ביה”ס. (על מנת / לשם)
  6. עומר חשש שיאחר לטיסה _____ שתמיד התקשה לעמוד בלוח זמנים. (מפני / לדוגמה)
  7. בשדות הפרחים כבר נבולים ויבשים _________ בשבועיים האחרונים שרר חום כבד. (משום / כתוצאה מכך)
  8. __________למדתי לשחות בבריכה, הייתי יושב מחוץ לבריכה ומשתעמם. (לו / כדי)
  9. _______ היינו משיגים את מלוא הנקודות, היינו מקבלים את הפרס. (אם / היות ו… )
  10. אבא הבטיח לקנות לי אופניים ________ שאצליח בכל מבחני החשבון במחצית זו. (בתנאי, מפני ש…)

 

  1. כתוב שני משפטים המתארים לשם מה כדאי לבוא לבית הספר. (תכלית)

א._______________________________________________

ב._______________________________________________

  1. כתוב שני משפטים המתארים מדוע התלמיד שמח. (סיבה)
  • ____________________________________________
  • ____________________________________________
  1. כתוב שני משפטים המתארים מה יקרה לדעתך כתוצאה מהרחקת השחקן המרכזי של קבוצת הכדורגל. (תוצאה)

א. ________________________________________________________

ב. ___________________________________________________

_____________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דף עבודה

כתבו פסקה לנושא המסתתר בציורים:

  1. כתבו לפסקה משפט פתיחה המציג את הרעיון המרכזי.
  2. כתבו לפסקה משפטים תומכים מתאימים לסיפור.
  3. כתבו לפסקה משפט סיום.
  4. תנו כותרת לפסקה.
אנשים רבים אוהבים ______________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מאגר מילות עזר לכתיבת פסקה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מאזכרים – כרטיס ניווט.pdf

 

 

לומדים להצליח – מיומנויות ציפי משולם.pdf:

 

הבנת הנקרא

דיאלוג עם טקסט

שחרור חסמי קריאה

שחרור מילים לאמוכרות

ידידות שנפסקה

שחרור מאזכרים

על משחק הכדורגל

הסוס המנודה

שחרור מילות קישור

הצוללת

שחרור סימני פיסוק

צחק – והעולם יצחק איתך

סיכום: דיאלוג עם טקסט שחרור חסמי קריאה

בשדה התעופה לא האמינו לנו

טקסט מידעי: פסקות

דורסי הלילה

לגו

שאילת שאלות

סוגי שאלות

שאלות איתור מידע

שאלות ארגון מידע

לא דובים ולא יער

חצי מיליארד ציפורים אינן טועות

רצף אירועים

העלבון / חגית אהרונוף

המשימה: חילוץ חיות – הצלת העולם – קרנף

האיקליפטוס

מה בין עובדה, השערה ודעה?

על מה אנחנו עומדים לקרוא

כמו היפופוטם

טקסט רבהיצגי

איך כותבים בחלל

טקסט מידעי: היסוד המארגן

אאוריקה

אסון אקולוגי בהר הגבוה בישראל – הבריחה מהחרמון

המים שלנו

סיכום: יסוד מארגן של טקסט מידעי

יום הולדת – לא רק אצלנו

הסקת היסקים ומסקנות

הטובים נגד הרעים / טלילה נבון

הפוליגרף – מכונת אמת / יהודה כהן

אגרוף – “ספורט” מסוכן 108

טקסט סיפורי: הבנת המשמעות הסמויה

הכול בגלל מסמר קטן

העופר המסכן / עודד בורלא

מהו רווח יקר / אליהו אגסי

כתיבת תשובת נימוקהבעת עמדה

אפיון דמות

 

 

מיומנות “פיצוח” שאלה

גם שאלה היא טקסט שצריך להבינו כדי לענות

למורה: פיצוח שאלות המבוססת על עקרונות ההוראה המותאמת.pdf

לתלמיד: פיצוח שאלה וכתיבת תשובה.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להורדת הקובץ לחצו
כניסת משתמש למערכת

נתונים נשמרו בהצלחה!